Oplossingen voor vrachtverkeer moet filedruk verminderen - Bedrijfswagenleasen

Transportorganisatie EVO, brancheorganisatie TLN, regionale overheden en het ministerie van Infrastructuur en Milieu gaan samenwerken om de filedruk te verminderen. Daarbij worden de pijlen gericht op het vrachtverkeer. Omdat dit verkeer mede verantwoordelijk is voor de drukke wegen, wordt er gekeken naar oplossingen om vrachtwagens effectiever in te zetten.

Truckspotters

De eerste oplossing die snel zal worden uitgerold is die van zogeheten ‘truckspotters’. Dat werkt zo: er worden opnames gemaakt van het verkeer, waarbij op basis van de logo’s transportbedrijven worden herkend. Vervolgens wordt er contact gelegd met zo’n bedrijf, of direct met de chauffeur. Middels overleg wordt gekeken naar de beste manier om op de bestemming te arriveren – wat zowel een positieve invloed moet hebben op de rijtijd van de chauffeur én de algemene filedruk. Ook worden er afspraken gemaakt over vervolgritten, zodat dit contact niet iedere keer tot stand hoeft te komen.

TLN-voorman Arthur van Dijk lichtte dat nog even toe: ,,Die truckspotter is een logistiek makelaar. Hij zoekt onder meer naar andere aanlevertijden of verbetering in de planning. Dat geeft de klant zekerheid dat de spullen op tijd komen. Bovendien gaan de kosten omlaag, in brandstof en tijd. En minder dieseluitstoot is ook beter voor het milieu.”

Meerjarig programma

De truckspotters zijn de eerste stap in het meerjarige programma dat door de verschillende partijen is opgesteld. Op basis van de verzamelde data zal ook een andere oplossing worden ontwikkelt: er komt een meerdaagse verkeersverwachting die transportbedrijven toegang zal geven tot de meest efficiënte rijtijden en routes. Waarbij kan worden aangenomen dat dit buiten de spits is.

Fileschade voor zakelijk Nederland

De filevorming in Nederland is natuurlijk al jaren een probleem. Met dit soort oplossingen, maar ook uitbreidingen van verschillende snelwegen, zou dit uiteindelijk moeten verdwijnen.

Dat zakelijk Nederland dit zal toejuichen mag geen verrassing heten: ieder jaar wordt er minimaal 650 miljoen aan schade geleden door het bedrijfsleven, enkel door vertragingen.